Zoeken
  • Josje Kuenen

Hoe meer je moet, hoe minder je wilt!

Bijgewerkt: 23 okt 2019


De prestatiedruk neemt toe in alles wat we doen. Vanaf de basisschool tot aan de universiteit gaat het om excelleren en ook daarna willen we in het perfecte plaatje passen. Goed je best doen op je werk, feesten met je vrienden, een mooi huis hebben en veel eten buiten de deur, er goed uit blijven zien en natuurlijk slimme kinderen hebben. Dankzij (beter: te wijten aan!) social media kunnen we goed in de gaten houden wat anderen doen, onszelf meten aan de 'norm' en laten zien hoe 'gelukkig' we zelf wel niet zijn. Het perfecte plaatje is niet langer een droom, het is een permanente en instant-verplichting. Het is schoolpleingedoe maar dan in het kwadraat.

Stress is een van de grootste problemen van deze tijd. Het is niet makkelijk om de oorzaken van stress te achterhalen. Veel onderzoeken naar burn-out zijn werkgerelateerd, maar laten de thuissituatie buiten beschouwing. Terwijl we ook weten dat burn-out vaak te maken heeft met 'het dienen van de ander' en het veronachtzamen van jezelf. Vrouwen zijn daar eerder toe geneigd. Niet alleen op het werk, ook in de privé-sfeer. We doen wat anderen aan ons vragen, we doen wat we denken dat anderen van ons willen, we doen wat anderen doen. En zetten een tandje bij als iemand hulp nodig heeft.

Er zijn veel remedies in de verkoop tegen stress. Jezelf veranderen bijvoorbeeld tijdens therapie. Leren relativeren. Of aan mindfulness gaan doen. Gaan sporten. Het zijn vaak remedies die gepredikt worden door werkgevers die eigenlijk vinden dat je niet moet zeuren en dat het vooral je eigen probleem is. Voor jou tien anderen. Maar stress is niet alleen een probleem van de persoon, ook van de omgeving. Als je gewend bent om twintig leerlingen in je klas te hebben en het worden er ineens dertig, dan kun je wel elke ochtend op een yoga-matje gaan zitten; de hoeveelheid werk en de drukte nemen er niet door af. Hetzelfde geldt voor de zorg: als je voornemens was om mensen echt te helpen en je komt tot de ontdekking dat patiënten gezien worden als kostenpost waar je zo min mogelijk tijd aan moet besteden, dan helpt drie keer per week een rondje rennen in het bos heus niet om je ergernis te kalmeren. Eventjes misschien, maar niet langdurig. Stress op het werk heeft vaak te maken met onmogelijke en onzinnige taken. Werk moet te doen zijn en betekenis hebben. Met meer aandacht voor je werk, je collega's en je cliënten, krijg je automatisch meer rust en waardering. In feite is dat de kern als het om werkgeluk gaat. Maar in je eentje als werknemer in een grote organisatie krijg je dat niet snel voor elkaar. Soms is het dan beter een andere werkomgeving te zoeken die beter aansluit bij wat je belangrijk vindt.

Realiseer je daarnaast ook dat je naast je werk tijd moet nemen om op te laden. Dus niet elke avond de deur uit naar vrienden, de ouderraad, de netwerkclub, de Zumba-avond, de nascholingscursus. Je hoeft heus niet elke avond op de bank te gaan zitten (beter niet zeg, bewegen is gezonder) maar zorg wel dat je tijd neemt om te lummelen, iets te doen waar jij echt blij van wordt en je batterij op te laden. Eet gezond. Slaap goed. Beweeg. En neem de tijd om lief te hebben. Niet de hele wereld op Facebook, maar je partner, je kinderen, en -het klinkt supermutserig- ook jezelf. Jezelf de moeite waard vinden is het vertrekpunt om grenzen te stellen. Vandaar.



27 keer bekeken

 

mobiel [nul zes] 51 61 48 62

mail [at] josjekuenen.nl

 

Blotekamperweg 16

3781 PD Voorthuizen