top of page
Zoeken
  • Josje Kuenen

Lachende CEO vaak onverstandig


lachende ceo.jpg

Uit onderzoek van Joyce Karreman (UT) blijkt dat het lang niet altijd raadzaam is om als CEO lachend op je jaarverslag te staan. Als je cijfers rammelen en je toekomstverwachtingen niet al te gunstig zijn, is het ronduit af te raden om je glimlachend af te laten beelden. Je bent anders volstrekt ongeloofwaardig. Stakeholders letten op de congruentie van je communicatie, dat betekent dat je informatie in overeenstemming moet zijn met je gezichtsuitdrukking. Alleen als je heel positief nieuws te melden hebt, mag je het lachend vertellen. Voor de meeste bedrijven geldt dus momenteel: kijk liever serieus. (Bron: Communicatiedesk, oktober 2011).Overigens is dit resultaat in lijn met wat de onderzoeker Mehrabian jaren geleden al bewees over congruente communicatie. Om te beoordelen of iemand geloofwaardig is, wordt met name gekeken naar non-verbale signalen, zoals gezichtsuitdrukkingen en stemgebruik. Zaken die gevoelig liggen, zoals slechte toekomstverwachtingen, worden pas echt serieus genomen als de boodschapper geloofwaardig communiceert. Dus met een gezichtsuitdrukking die in lijn is met de boodschap.

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page