In knowledge

& practice I trust 

NIEUW! Blended-learning!

Een workshop is niet altijd voldoende. En soms is het handiger om ook op afstand te leren. Via de leeromgeving van communicatieklas kun je thuis of op je werk elk moment van de dag theorie leren en oefeningen maken. Via Skype of tijdens een aantal contactmomenten kun je het geleerde in praktijk brengen met een docent. Zo leer je betaalbaar en effectief. Zie 

www.communicatieklas.nl

"Goede enthousiaste docente. Veel humor!
9.7 op 10-puntsschaal!"
(Nederlandse Orde van Advocaten)

 

Leidinggeven/-nemen (1 dagdeel)

Leidinggeven/-nemen (1 dagdeel)

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de leider cruciaal is voor de cultuur binnen een organisatie en de resultaten binnen een team (Collins, 2007). Soms is er regie nodig, soms juist niet (Hersey & Blanchard). De balans tussen regie voeren en ruimte geven is onontbeerlijk. Een dominante rol (omdat ik het zeg!) leidt namelijk niet automatisch tot gezag. In deze workshop leer je leiding te geven met behoud van autonomie van de ander.

Patronen doorbreken in projecten

Patronen doorbreken in projecten

Dominantie, harmonie, tijdsdruk, peerpressure, competitie, hiërarchie, ego, tunnelvisie: het zijn zo maar wat factoren die grote invloed hebben op keuzes en resultaten. Kan dat anders? Ja! Met een aantal eenvoudige instructies, monitoring en consequenties kun je ervoor zorgen dat samenwerking in projecten rationeler en verstandiger verloopt. Cruciale tools als je je proces en output niet van Bokito's en slappe knieën af wilt laten hangen.

Tactische assertiviteit (1 dagdeel)

Tactische assertiviteit (1 dagdeel)

In deze workshop leer je kritisch te zijn op beleid op een constructieve manier. Welk gedrag welke reactie oproept. En welke keuzes je hebt als je een roepende in de woestijn blijft. Good governance is alleen mogelijk in een lerende omgeving die verbetering omarmt. "Van Josje geleerd hoe je grip kunt krijgen op de situatie - zónder andere mensen voor het hoofd te stoten! Mijn afstuderen gaat nu lekker, maar maar ook in de persoonlijke sfeer werken de tips prima!" Aafke Fraaije, TU Delft

Onderhandelen met stakeholders

Onderhandelen met stakeholders

Onderhandelen in multistakeholderscontexten is complex. Rekening houden met verschillende belangen, stakeholders vroeg betrekken bij projecten, democratisch leiderschap, breekijzers kennen, relevante beleidsargumenten hanteren, pro-actief durven zijn; het zijn zo maar een paar factoren die van belang zijn om tot duurzaam beleid te komen waar draagvlak voor is. Middels een game spelen we een case na waarin de belangrijkste ins en outs aan bod komen.

Debatteren/argumenteren (3 dagdelen)

Debatteren/argumenteren (3 dagdelen)

Gelijk krijgen of gelijk hebben? Dat is het verschil tussen retorica en dialectica. Kennis van beide is cruciaal. Tijdens deze training leer je niet alleen helder en gestructureerd te argumenteren maar ook je te verplaatsen in de andere partij. Daardoor leer je te anticiperen maar ook beter na te denken over je eigen standpunten. Je leert welke argumenten relevant zijn voor goede beslissingen. Tot slot kijken we naar veelvoorkomende drogredenen en hoe je die kunt pareren.

Gespreksvaardigheden (1 dagdeel)

Gespreksvaardigheden (1 dagdeel)

Om verbinding te maken, zijn gespreksvaardigheden essentieel. Luisteren, samenvatten, doorvragen zijn essentiële technieken waarmee je de ander op zijn of haar gemak stelt. Of het nu om telefoongesprekken gaat of om onderhandelingen. Wederzijds begrip en respect zijn basisvoorwaarden voor succesvolle interactie. Gesprekstechnieken helpen daarbij.

Grip op werk en leven (1 dagdeel)

Grip op werk en leven (1 dagdeel)

We moeten van alles, we willen van alles. Jongeren onder de 35 blijken niet meer de fitste medewerkers (Bron: SKB, 2013). Ze stellen teveel doelen en zijn constant bezig met sociale vergelijking via Facebook en LinkedIn. Er is een remedie. Versimpel je leven, stel je doelen bij en vergeet de basale behoeften zoals slapen, eten en liefde niet. Een eye-opener voor iedereen die verlangt naar datgene wat we het minst nodig hebben: ego. In deze workshop gaan we even back to basics.

Goede manieren (1 dagdeel)

Goede manieren (1 dagdeel)

Zakelijke etiquette: je kunt maar beter weten hoe het hoort. OSM (ons soort mensen) houdt niet van slechte manieren, en beoordeelt anderen daarop. Maar wat als je dat niet van huis uit meekrijgt? In deze workshop de belangrijkste zakelijke etiquette op een rij. - tafelmanieren - gespreksonderwerpen - kleding - communicatieconventies (bellen/mailen)

Onderhandelen (1 dagdeel)

Onderhandelen (1 dagdeel)

Tijdens de workshop onderhandelen leer je af te stemmen op je gesprekspartner, je eigen minimale score te bepalen en regie te houden over het proces: wat kun je leveren en wat niet? Hoe zorg je voor wederzijds vertrouwen zonder je eigen belang tekort te doen? Kortom: onderhandelen naar een gezamenlijke win-win.

Juridische teksten schrijven

Juridische teksten schrijven

Zorgvuldige en tegelijkertijd heldere juridische teksten schrijven. Het kan! Tijdens deze training leer je helder structureren, argumenteren en begrijpelijk formuleren. Duur: afhankelijk van tekstsoort en aantal deelnemers.

Presenteren (1 dagdeel)

Presenteren (1 dagdeel)

Iedereen kan presenteren. Jij ook. Leer tijdens deze workshop hoe je een professioneel en overtuigend verhaal houdt van een minuut (pitch). Meer leren over presenteren in verschillende contexten? Dan duurt een training 3 a 4 dagdelen. "Josje has a unique way of communicating the right information in the right time." A. Bakkar, TU Delft " It was a pleasure to work with you and this course was probably the most important non-technical one I ever took." R. Venter, TU Delft

Zakelijk schrijven (3 dagdelen)

Zakelijk schrijven (3 dagdelen)

Advies-, onderzoeks-, ontwerprapporten: tijdens deze training leer je gestructureerd, begrijpelijk en overtuigend schrijven in drie dagdelen. "Dankzij een motiverende voorlichtingscampagne heeft ze bij de medewerkers draagvlak gecreëerd voor de nieuwe manier van schrijven. De campagne en de cursus waren een succes." K. van der Schaaf, manager Directiebureau GMK

Feedback geven (1 dagdeel)

Feedback geven (1 dagdeel)

Elkaar aanspreken op resultaten en gedrag is cruciaal voor lerende organisaties. Maar afbranden leidt tot angst en vermijding. Tijdens deze workshop leer je hoe en wanneer je feedback geeft. "Het was een zeer vermakelijke en leerzame workshop. Het team heeft in korte tijd leren samenwerken, luisteren en complimenteren. Er is onderling meer begrip gekomen. Er wordt op een positievere manier met elkaar gewerkt wat de sfeer binnen het bedrijf heeft verbeterd." M. Miltenburg, eigenaar Hemels

Effectief e-mailen (1 dagdeel)

Effectief e-mailen (1 dagdeel)

Hoe begin je je mail? Geachte heer/mevrouw, beste, dag of hoi? En hoe zorg je ervoor dat je antwoord professioneel overkomt? En niet nog meer vragen oproept? Tijdens deze training leer je effectief en professioneel e-mailen. Alle mailconventies van gebruik van emoticons tot en met cc's komen aan bod.

Vergaderen (1 dagdeel)

Vergaderen (1 dagdeel)

Vergaderingen hoeven helemaal niet lang te duren. En de uitkomst kan echt gedragen worden door de hele groep. Tot slot het rendement: als je niet zorgt voor follow up en borging, verzanden de afspraken. Leer hoe het ook kan! "Eindelijk een workshop met echte handvatten voor communicatie. Vanaf nu zullen onze vergaderingen veel efficiënter en effectiever verlopen. Veel dank!" Dorien, student Bouwkunde

Netwerken (1 dagdeel)

Netwerken (1 dagdeel)

Do's & dont's tijdens netwerken. Tijdens deze workshop leer je wat wel werkt (luisteren en belangstelling tonen) en wat niet (op zenden staan en jezelf verkopen). "Josje heeft als communicatie-expert een workshop International Communication gegeven op de Rotterdamse carrièreweek van Make a Move. Wij hebben als organisatie alleen maar positieve feedback gekregen van de deelnemers. Bedankt!" L. Satolli, pr at IDEA-work

Conflicthantering

Conflicthantering

Conflicten horen erbij. Maar hoe ga je ermee om? In deze workshop leer je welke reageerstijlen er zijn en welk effect deze hebben. Vervolgens oefenen we verschillende strategieën om conflicten te herkennen en op te lossen. Anybody can become angry - that is easy, but to be angry with the right person and to the right degree and at the right time and for the right purpose, and in the right way - that is not within everybody's power and is not easy. Aristotle

Effectief samenwerken (in overleg)

Effectief samenwerken (in overleg)

Hoewel we het liefst samenwerken met gelijkgestemden, blijkt diversiteit in competenties juist de sleutel tot succes. Inzicht in elkaars kwaliteiten en voorkeuren zorgt voor erkenning en afstemming. In deze workshop leer je wat een team succesvol maakt en hoe je kunt profiteren van taak- en compentiediversiteit. Tot slot een stappenplan dat ieder gezamenlijk project tot een succes maakt. Diversiteit alleen is niet voldoende.

​Investering

 

  • In-company trainingen 695 euro per dagdeel (69,50 euro per deelnemer, groepsgrootte bij voorkeur maximaal tien deelnemers,  inclusief materiaal, reiskosten, voorbereiding (exclusief 21% btw).

  • Individuele training: 75 euro per uur (exclusief 21% btw).

  • Voor curriculumonderwijs gelden andere tarieven, vrij van btw

  • Studentenverenigingen krijgen korting

  • Workshops zijn een korte kennismaking; voor vaardigheden zijn meer dagdelen nodig en een inbedding in de organisatie.

  • Trainingen worden zoveel mogelijk op maat gemaakt.

Show More

 

mobiel [nul zes] 51 61 48 62

mail [at] josjekuenen.nl

 

Blotekamperweg 16

3781 PD Voorthuizen